søndag 18. november 2012

Bokanmeldelse: World War Z

Haha! Det er vel første gangen jeg har anmelder en bok her. En lesehest er jeg ikke - faglitteratur er noe annet!

Denne boken tar for seg ulike intervjuer gjort i etterkant av den beryktede "World War Z" eller Zombie-krigen om du vil.
Gjennom disse intervjuene får man et bilde av hvordan ulike nasjoner taklet utfordringene med de vandrende døde - og hvordan krigen utviklet seg fra de første enkelthendelsene, til den globale epidemien. I motsetning til populære The Walking Dead hvor de døde fremdeles regjerer, så finner disse intervjuene sted etter selve epidemien.
Siden intervjueren jobber for FN, får vi igjennom intervjuene vite om feilslåtte strategier, brent jord-taktikk og hva som til slutt førte til menneskehetens seier over de døde.

Jeg har lest boken på engelsk, siden den ikke hadde kommet ut på norsk da jeg kjøpte den.
(Den finnes nå på norsk ; Z : en muntlig gjenfortelling om zombiekrigen utgitt i 2012)

Den lå 4 uker inne på New York Times Best Seller-list.

Boken blir til film - og selveste Brad Pitt står bak innkjøpet av rettighetene. Han skal også spille i filmen som så langt har en premieredato i juli 2013.

Oppsummering

Tittel: World War Z: An Oral History of the Zombie War
Forfatter: Max Brooks
Utgitt: 2006

Det finnes også flere bøker fra denne forfatteren relatert til denne krigen - deriblant The Zombie Survival Guide og Reported Attacks: Zombie Survival Guide, sistnevnte er en grafisk novelle. Disse er også å anbefale om du blir bitt av zombie-basillen^^,

-Silje

1 kommentar:

  1. Det er vel ikke helt min sjanger...så spørs om jeg kommer til å lese den!

    SvarSlett